Jak vybrat sídlo společnosti na startu vašeho podnikání? Nabízejí se vám hned 3 různé možnosti!

Jak vybrat sídlo společnosti pro váš nově založený byznys? Existují tři základní varianty, mezi nimiž si můžete zvolit. Abyste mohli co nejlépe posoudit, která z nich by právě vám a vaší firmě mohla vyhovovat nejlépe, pokusíme se na následujících řádcích zhodnotit všechna pro a proti, která jsou s jednotlivými možnostmi spojena. Snad vám tyto informace usnadní vaše následné rozhodování.

Jak vybrat sídlo společnosti s ohledem na náklady i případná rizika?

Rozhodli jste se osamostatnit a založit vlastní podnik? Pak jistě dobře víte, že se k takovému kroku váže celá řada administrativních úkonů a povinností. Krom toho musíte pro svoji společnost nalézt co nejvhodnější místo, na kterém bude oficiálně sídlit a také vás čekají starosti se zajištěním běžného provozu vašeho podniku a se sháněním prostředků, bez nichž se rovněž neobejdete. Je jisté, že při rozjezdu byznysu se hodí jakákoliv pomoc a vyzkoušet tak lze i některou ze státních forem podpory pro začínající firmy.

A kde tedy můžete svoje firemní sídlo zřídit?

A) Na adrese vašeho trvalého bydliště.

B) V pronajatých nebo zakoupených prostorách.

C) Ve virtuální kanceláři.

Sídlo společnosti v místě trvalého bydliště není pro každého

Tato varianta vám sice může zajistit možnost pracovat a organizovat svůj byznys pěkně v pohodlí vašeho domova, ale přináší s sebou i některá úskalí. Mějte na paměti, že jste ze zákona povinni zajistit styk s úřady i s veřejností a k tomu patří i přebírání poštovních zásilek. Klid vašeho obydlí tak může být průběžně narušován příchozími klienty, pošťáky nebo snad dokonce kontrolory z finančního či některého z dalších úřadů. Pokud žijete sám, třeba si na takový stav věcí zvyknete. Jestliže máte rodinu, bude to zřejmě o poznání komplikovanější.

Skutečným rizikem však může být situace, kdy vám vaše podnikatelské plány nevyjdou, firma se položí a vám se nepovede vypořádat veškeré pohledávky obchodních partnerů a klientů. V takovém případě přichází na řadu i veškeré vybavení domácnosti a exekutor se o ně bude jistě zajímat.

Můžete si pronajmout kancelář a sehnat do ní zaměstnance

Tento způsob provozování byznysu je sice mnohem obvyklejší, než firemní sídlo v místě bydliště, je ale podstatně náročnější. Náročnější po stránce finanční, i pokud jde o starosti s nákupem kancelářských křesel a dalšího vybavení i s hledáním kvalifikovaných zaměstnanců, kterých se obzvláště v posledních letech příliš nedostává. Náklady spojené s touto variantou mohou jít do desítek tisíc korun měsíčně a především v situaci, kdy stojíte teprve na startovní čáře, to může být pro vás jen stěží finančně únosné. Kancelář lze také získat tak, že zakoupíte nějakou budovu, případně její část, ale to vyžaduje investici přinejmenším v řádu stovek tisíc, častěji však ještě vyšší.

Variantou třetí je virtuální sídlo firmy

Virtuální sídlo je věc zcela legální a také velmi rozšířená. A není divu. Získat sídlo pro svou společnost na některé z atraktivních adres, se vám totiž běžným způsobem jenom tak nepoštěstí. Služby virtuální kanceláře jsou určeny především takovým společnostem, které se z podstaty svojí činnosti bez skutečných kancelářských prostor po většinu času obejdou. V potaz je třeba vzít i nesrovnatelně nižší provozní náklady, jelikož měsíční poplatky se u většiny provozovatelů těchto služeb většinou pohybují pouze ve stokorunách a krom „dobré adresy“ lze za ně získat i vcelku hodnotný firemní servis.

V čem tento servis spočívá?

RECEPCEFungující recepce obsazená vyškoleným personálem je považována za samozřejmost. Zajistí například první kontakt všech příchozích s vaší firmou.
TELEFONICKÝ KONTAKTRecepční obstará telefonický i faxový kontakt s vaší společností.
POŠTAPřevzetí veškerých došlých zásilek, jejich uskladnění a následný výdej, případně přeposlání jinam, je rovněž nezbytné.
KANCELÁŘSKÉ SLUŽBYVýpomoc s běžnými kancelářskými úkony (skenování, kopírování, příprava reklamních materiálů atd.) je běžnou službou.
ZASEDACÍ MÍSTNOSTV objektu provozovatele vašeho virtuálního sídla by měla být k dispozici místnost, kterou si můžete v případě potřeby rezervovat za účelem obchodní i jiné schůzky.

Dobře zvážit, která z možností je pro vás nejlepší, už jistě dokážete sami

Každý podnikatel, a to i ten začínající, má jistě poněkud odlišné startovací podmínky a také potřeby. Rovněž úvahy o tom, jak má být byznys co nejlépe provozován, mohou mít odlišnou podobu v představách vašich či v představách někoho jiného.

Je tedy vždy na individuálním posouzení, zda se více vyplatí zřídit sídlo firmy doma či v pronajatých prostorách, nebo dát přednost využití služeb některé z virtuálních kanceláří. Jak jste na tom v tomto ohledu vy?

Antonín Červinka