PPC kampaň – plaťte jen za to, co se vyplatí

PPC kampaň – za co platíte

Zadávat reklamní kampaň lze mnoha způsoby a můžete za ni téměř s nulovým efektem utratit bez přehánění miliony. Typickým příkladem jsou bilboardy rozeseté kolem cest, z nichž se valí často neadresné sdělení s minimální informační hodnotu. Už jste si někam poslali objednávku či využili službu nabízenou na bilboardu? S největší pravděpodobností nikoliv.

 

I sociální sítě s facebookem v čele nám rovněž podsouvají reklamy, jež jsou sice cílené, tedy personalizované, ale vycházejí z našeho pohybu na internetu. Známe to všichni. Jednou si kliknete, třeba jen ze zvědavosti, na prodejnu s botami nebo zážitkový seskok padákem, a pak jakoby „náhodou“ se vám reklama na boty i zážitky zobrazuje téměř všude, kam na internetu zabrousíte. 

 

Pokud si ovšem zadáte tzv. PPC  (Pay Per Click) kampaň, nastane trochu jiní situace. Vaše inzeráty se budou zobrazovat mnohem cíleněji a vy zaplatíte až za ten, který splní svou funkci a přiměje příjemce k reakci, což je nejčastěji proklik. Dál už je to jen na vašem webu, zdali se zájemce nakonec propracuje až ke konečné koupi. Reklama svůj úkol splnila, nalákala dotyčného k vám do obchodu. I když guru reklamního průmyslu Oliviero Toscani ve své knize tvrdí, že reklama je navoněná zdechlina, tak každému je jasné, že v současném silně konkurenčním prostředí se bez ní zkrátka neobejdeme. Není otázkou, zdali to reklamy půjdeme, ale jakou její formu zvolíme. 

 

Kde má PPC reklama smysl 

V zásadě kdekoli ve virtuálním prostředí, od sociálních sítí přes vyhledávače až po konkrétní webové stránky. Tento typ reklamy se dá „napasovat na tělo“ konkrétním uživatelům, čímž se zásadním způsobem zvyšuje pravděpodobnost, že nakonec dojde k uzavření obchodu. A to je finální výsledek každé reklamy. Mít reklamu pro reklamu lze také (zvyšování povědomí o značce), ale to není příklad typu PPC.

 

Změřte si sami, zdali to funguje

Základní výhoda tkví v tom, co plyne ze samotného názvu – platíte jen za to, co zafungovalo. Zůstaňme ještě u příkladu extrémně neefektivních bilboardů. Tam je jasná cena za „plakátování“ tedy pronájem. Jedna platba bez ohledu na výsledný efekt. Ovšem u PPC si aktuálně, v podstatě denně či podle aktuální potřeby, můžete cenu reklamy měnit a přizpůsobovat aktuálním podmínkám. Tím, že v systému nastavíte jasnou konkrétní částku, kterou má utratit (denní rozpočet), tak víte, jak na tom jste. Na rozdíl od vyhodnocení investic do SEO je vyhodnocení v případě PPC reklamy mnohem snazší. A v podstatě on-line lze vše kontrolovat a efektivně reagovat. Z toho zároveň plyne nezanedbatelná výhoda okamžité změny denního rozpočtu. Když vidíte, že reklama zabírá, můžete finančně „přitlačit“, pokud ne, neutrácíte zbytečně moc.

 

Další z hlediska návratnosti investic důležitou výhodou je snadná měřitelnost. I laik je po krátkém zaučení schopen pomoci Google analytics zjistit, kudy se zájemce po jeho webu pohybuje, a co je je zejména důležité, odkud přišel. Tedy zdali jím zadaná kampaň zabrala. 

 

V zásadě se dá říct, že ppc kampaň je vhodná pro extrémně široké portfolio produktů a služeb, od virtuálního knihkupectví či antikvariátu až po prodej letenek. Totéž platí i pro služby – od rozvozu jídla po přestavbu bytového jádra. Přesné zacílení má smysl pro lokální prodejce či servis. Máte-li  prodejnu biopotravin v Karlových Varech, nemá smysl, aby se vaše reklama zobrazovala v Ostravě. 

 

Nevýhody

Všechno má i své nevýhody. PPC kampaně se stávají čím dá více populární, čímž roste konkurence a tedy i cena zaplacená za každý z prokliků. I tady platí, že reklama musí být přizpůsobena koncovému klientovi, musí ho zaujmout „na první dobrou“. Současná uspěchaná doba nepřeje váhajícím. Můžete si představit sami sebe, jak projíždíte vaší oblíbenou sociální síť. Co nezaujme, to překliknete či přejedete. A stejným způsobem reagují i ostatní. Proto je potřeba věnovat potřeba výraznou péči jak fotkám, tak sloganu. Ne nadarmo se říká, že kdo chvíli stál, už stojí opodál. A díky PPC

 

Je-li ale vás rozpočet skromnější, možná byste měli nejprve zapřemýšlet nad skromnějším SEO. Udělat na webu mobilní SEO a uplatnit principy SEO copywritingu, to je jen drobná investice, která ale může nést velké ovoce. Seznamte se se základními SEO tipy a triky, abyste v moři internetu zůstali nad vodou.


A rada nakonec. Bez ohledu na vámi preferovaný vyhledávač je Google tím nejvyužívanějším, takže je dobré tímto směrem mířit. Na vyhledávače jsou lidi s potřebou něco najít, zatímco na sociální sítě míří za zábavou.